Розвивальне заняття є однією з ефективних форм роботи, спрямоване на формування та розвиток умінь, навичок актуальної зони розвитку дитини. Особливості організації полягають у чіткому розумінні структури заняття, ритуалів вітання та прощання, а також підбору та проведення рухавок.
Розвивальне заняття складається з вступної, основної та заключної частин.
Для ефективного проведення розвивального заняття слід дотримуватися наступних рекомендацій:
-перед розвивальною роботою слід провести спостереження за дітьми під час занять, ігор та прогулянок;
-знати програму дошкільної освіти за якою працює група;
-враховувати знання дошкільної педагогіки;
- розвивальні заняття за змістом та методами роботи не повинні дублювати заняття вихователя;
-перед кожною вправою чи грою давати чітку та коротку інструкцію;
-дотримуватися контакту очей;
-вибирати відповідну позицію при спілкуванні з дітьми.
Вступна частина містить у собі ритуал вітання, з якого починається кожне заняття. Привітання виконує важливу функцію встановлення (на початкових заняттях) або підтвердження (на наступних заняттях) емоційно-позитивного контакту «психолог – дитина», «дитина - дитина». Мета вітання – встановлення взаємодії між учасниками групи. Вітання має бути адресоване кожному учаснику заняття без винятку, підкреслюючи значимість кожного. Ініціатива привітання на початковому етапі ігрових занять належить психологу. В подальшій роботі можливий варіант передачі ініціативи дітям(у випадку , коли вони вже розуміють основні організаційні моменти ритуалу вітання). Важливо, щоб крім індивідуально орієнтованих вітань, на заняттях пролунало вітання всій групі - це допоможе об’єднати дітей, сприятиме формуванню почуття приналежності до групи. Вітання використовують як ритуал початку заняття, щоб об’єднати дітей для спільної діяльності, зняти напруження у групі.
Ми форму вітання обираємо в залежності від графіку занять групи. Наприклад, якщо перед заняттям психолога було заняття з фізичного виховання, ми обираємо статичне вітання (менш рухливе).
Динамічне вітання обираємо , коли попередньо у дітей за графіком роботи групи була робота за столами (письмо, аплікація, ліплення та ін.).
Релаксаційне вітання використовуємо ситуативно, коли діти можуть бути занадто збуджені (після медичних процедур або після якоїсь травмуючої події на прогулянці, наприклад: пташка випала з гнізда, кіт застряг на дереві або паркані).
В кінці вступної частини проводяться рухавки, якщо в основній частині запланована робота на стільчиках (робота з дидактичними матеріалами). Якщо в основній частині вправи будуть рухливі (наприклад: вправи на розвиток комунікативної, емоційної сфери), то рухавки можна не проводити.
Основна частина відповідно до мети заняття і тривалості вправ включає від 1-ї до 3-х вправ. Вона займає більшу частину заняття і за своїм змістом є реалізацією багатофункціональних методів, спрямованих на розвиток пізнавальних процесів, на формування соціальних навичок і на динамічний розвиток групи. Зазвичай в основній частині заняття доцільно використовувати різноманітні рухавки. В залежності від тематики заняття рухавки можна проводити з метою:
-підтримки інтересу до теми заняття (якщо заняття спрямоване на розвиток пізнавальної сфери ,то і рухавку можна підібрати на розвиток процесів уваги, сприймання та ін..);
-активізації уваги для роботи над новим завданням (якщо наступна вправа потребуватиме активізації мисленнєвих процесів);
-зняття м’язової напруги (якщо діти виконували якесь письмове завдання).
Заключна частина заняття – це своєрідне підбиття підсумків, рефлексія, мета якої:
· виявлення емоційного стану на кінець заняття;
· вербалізація вражень після заняття;
· повторення або закріплення пройденого матеріалу.
Завершальним етапом є момент прощання – вправа на завершення заняття, але не спілкування, тому ритуал повинен, з одного боку, показати, що заняття закінчено, а з іншого - показати, що діти готові до іншого виду діяльності.
Заняття може проводитися як в приміщенні групи, так і в кабінеті психолога. В залежності від мети нашого заняття ми можемо запросити вихователя для того, щоб:
- вихователь мав можливість спостерігати за роботою дітей опосередковано, що дасть змогу краще пізнати індивідуальні особливості дітей;
- закріпити новий матеріал протягом дня в режимних моментах роботи групи;
- проводити спільну роботу з новоприбулими дітьми;
- залучення вихователя як учасника гри (для налагодження контакту між дітьми та вихователем);
- відкриття нових ресурсів як в собі так і дітях;
- емоційне розвантаження усіх учасників взаємодії.
Розвивальні заняття сприяють зростанню пізнавальної активності в поєднанні з гармонійним розвитком, допомагають формувати математичні, просторові уявлення, уявлення про навколишній світ, а також розвивають моторику,пам'ять, мислення, увагу, творчі здібності дитини, зокрема, музичні, театралізовані, художні.
Немає коментарів:
Дописати коментар